Ողջույն, Հյուր
Գլխավոր էջ » 2013 » Հունվար » 4 » ԳՈՒԳԱՐԱՑ ԹԵՄԻ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ
13:14
ԳՈՒԳԱՐԱՑ ԹԵՄԻ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ
                



Գուգարաց թեմն իրառանձնահատուկ ունշանակալից տեղն ու դերն էունեցել Հայոց Եկեղեցուպատմության մեջԱյննախկինում պատկանել էՀաղպատի եպիսկոպոսականաթոռինայնուհետև՝ՎրաստանիՇամախու և Շիրակիառաջնորդություններինսակայնայս երկրամասում իբրևեկեղեցական վարչատարածքեղել է շատ ավելի վաղշրջանում:
Գուգարքն Արշակունիների օրոք Հայաստանի կողմնապահ 4բդեշխություններից մեկն էր՝ Ցուրտավ (Գաջենքնստավայրովոր նաևեպիսկոպոսական աթոռանիստ էր:
Ցուրտավն ավերվել է արաբական արշավանքների շրջանումբայց մինչ այդարդենհայ-վրացական եկեղեցական պառակտման հետևանքովկորցրել էր իրնախկին ազդեցությունը:  Ցուրտավի թեմի տարածքի հիմնական մասը հետագայումդարձել է Հաղպատի եպիսկոպոսության ենթակա տարածք:
Բագրատունիների կողմից պետականության վերականգնումից հետոԳուգարքի եկեղեցական կյանքը նոր շունչ է ստանում հատկապես Սանահինի (967թ.) և Հաղպատի (977 թ.) թագավորաշեն վանքերի հիմնադրմամբ:  Ըստ ՍտեփանոսՏարոնեցի Ասողիկի հաղորդած տվյալների՝ այս վանքերի միաբանների թիվը հասել է500-ի:
Բագրատունիների ժամանակ Գուգարքի եկեղեցական իշխանությունըհաստատվել է Տաշիր գավառում:
979 թ., երբ Սմբատ Բագրատունի թագավորը գալիս է ՍանահինժամանակիԿաթողիկոսի օրհնությամբ և հատուկ կոնդակով այս վանքը հռչակվում է որպեսՏաշիրի եպիսկոպոսի նստավայրվանքի վանահայր Եսայի վարդապետի`եպիսկոպոս ձեռնադրվելուց հետո թագավորը հաստատում է եպիսկոպոսությանենթակա տարածքը՝ Վրաստանի սահմանից սկսած մինչև Նիգ և Շիրակ գավառները:Սմբատ թագավորը հանգամանորեն նշում է եպիսկոպոսության ենթակա ընդարձակտարածքըորը հյուսիսում Տփղիսի (Թբիլիսիսահմանից հասնում է մինչև Շիրակ,արևմուտքում՝ Նիգ գավառ (նախկին Ապարանի շրջանև հարավում՝ Կոտայք:
Արևելյան Հայաստանի՝ Ռուսաստանի կազմի մեջ մտնելուց հետո, 1836 թ.կանոնադրությամբ (պոլոժենիե), կայսրության տարածքում բնակվող հայությանհամար հաստատվեց եկեղեցական վեց թեմ՝ ԵրևանիՂարաբաղիՎրաստանի,ՇիրվանիԱստրախանիԲեսարաբիայի և Նոր ՆախիջևանիԵրևանի թեմն ընդգրկումէր այժմյան Հայաստանի ողջ տարածքը՝ ներառյալ Նախիջևանի և ՍուրմալուիգավառներըԹեմի առաջնորդանիստը Երևանն էրսակայն այն ուներառաջնորդական փոխանորդների կողմից կառավարվող վարչատարածքայինմիավորներ (վիճակներԱլեքսանդրապոլումՆախիջևանում (Հին Նախիջևան),Տաթևումավելի ուշ՝ Կարսում:
Ըստ այդմ էլ` 1836 թՀաղպատի եպիսկոպոսական աթոռը վերացվեցևՀաղպատը շարունակեց գործել որպես վանք և Սոմխեթ կամ Բորչալու վիճակի ուՂազախի հոգևոր կենտրոն:
Ռուսական կայսրության կործանումից և Հայաստանի առաջինՀանրապետության կարճատև գոյությունից հետո (1918-1920)` խորհրդային առաջինտարիներինՀայոց Եկեղեցին ծանր հարվածներ կրեցփաստորեն նրանից խլվեցինբոլոր վանքերն ու եկեղեցիներըկալվածքներըհոգևորականությունը հալածվեց,աքսորվեց և գնդակահարվեցՀաղպատի և Սանահինի նման պատմական փառավորանցյալ ունեցող վանքերն ամայացանզրկվեցին հոգևորականներիցիսկհամալիրները համարվեցին սոսկ  <ճարտարապետական հուշարձաններ>: 1930-ական թվականներին Մատենադարան տեղափոխվեցին Հաղպատից 12 ևՍանահինից 33 ձեռագրեր:
1920 թ.-ին Լոռի և Տավուշ մարզերը Շիրակի թեմի կազմ մտան Գևորգ ԵԿաթողիկոսի կոնդակով:
Խորհրդային շրջանում (մինչև 1990 թ.) միայն Լոռու տարածքում էին գործումեկեղեցիներՎանաձորի ՍբԱստվածածին և Ստեփանավանի ՍբՍարգիսեկեղեցիներըերեք հոգևորականներով:
1990թՎազգեն Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի սրբատառ կոնդակովհաստատվեց Գուգարաց թեմը՝ իր մեջ ընդգրկելով այսօրվա Տավուշի մարզնամբողջությամբ և նախկին Թումանյանի շրջանը (առաջնորդական նստավայրը՝Դիլիջան քաղաքը): Առաջնորդ նշանակվեց Արսեն արքեպիսկոպոս Պերբերյանը(1990-1995 թթ.): Նույն թվականի ապրիլի 15-ին վերաբացվեց Հաղպատի նշանավորվանքըվանահայրությամբ Տեր Եզնիկ քահանա Պետրոսյանի (1990-1991 թթ.), բացվեցհոգևոր դպրանոց` 20 ուսանողներովհրատարակվեց Հաղպատավանքի <Օրացույցը>  ամսագիրը: 1992 թ.-ին ուսանողությունը,  վանահոր հետ միասին,տեղափոխվեց Մայր Աթոռև դադարեց վանահայրությունը:  
Թեմն իր վարչատարածքային սահմաններով ձևավորվեց 1996 թմայիսի30-ինԳարեգին Ա Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսի օրհնությամբ և սրբատառ կոնդակով՝ներառելով Լոռու և Տավուշի մարզերն ամբողջությամբ (ՎանաձորՍպիտակ,ՍտեփանավանՏաշիրԱլավերդիԹումանյանԻջևանԲերդԴիլիջան,ՆոյեմբերյանԿողբ քաղաքներն իրենց տարածաշրջաններովառաջնորդանիստունենալով Վանաձոր քաղաքըՍբԱստվածածին եկեղեցովիսկ հետագայում (2005թ.) առաջնորդանիստ դարձավ Վանաձորի ՍբԳրիգոր Նարեկացի նորակառույցեկեղեցին: 1996 թվականից Առաջնորդ նշանակվեց Սեպուհ վարդապետ Չուլջյանը,ով մեկ տարի անց` 1997թ-ի հունիսինԳարեգին Ա Հայոց Հայրապետի ձեռամբ օծվումէ եպիսկոպոսիսկ 2012թ-ին մայիսի 17-ին Գարեգին Բ Հայրապետի սրբատառկոնդակով Սեպուհ Սրբազանին շնորվվեց  <Արքության>  պատիվ:
Երջանկահիշատակ Վազգեն Ա-ի տնօրինությամբ սկիզբ առած և Գարեգին ԱԿաթողիկոսի շարունակած վարչատարածքային բարեփոխումների գործը 20-րդդարավերջին Հայ Եկեղեցու բարեկարգմանը միտված եզակի երևույթներից  է:Վազգեն Ա Կաթողիկոսն ստեղծեց ԱրցախիՍյունյաց և Գուգարաց թեմերըիսկԳարեգին Ա Վեհափառը 1996 թվականին վերակազմավորեց և ընդլայնեց Գուգարացթեմըապա միաժամանակ նորաստեղծ թեմեր հռչակեց ԱրմավիրիԱրագածոտնի,ԿոտայքիԳեղարքունիքի մարզերը ինչպես նաև Հայաստանից դուրսՀարավայինՌուսաստանի և Ուկրաինայի թեմերը:
2010թդեկտեմբերի 10-ին Ն.Ս.Օ.Տ.ՏԳարեգին Բ Ամենայն Հայոց կաթողիկոսիհայրապետական կոնդակով Տավուշի մարզի եկեղեցական համայնքներնառանձնացվեցին Գուգարաց թեմի կազմից և Տավուշի թեմի առաջնորդականտեղապահ նշանակվեց Թորգոմ վարդապետ Տոնիկյանը:

Առավել մանրամասն տես`  <Մալաթիայից ՀայաստանԱռաջնորդությունԳուգարաց թեմի> գրքում     


Կից նյութեր: Նկար 1
Դիտումներ: 589 | Ավելացրեց: davah | - Վարկանիշ -: 5.0/1
Մեկնաբանություններն ընդամենը՝: 0
nts">
Имя *:
Email:
Код *: